Raport Fanpage Trends maj 2011

16.06.2011

Polskie fanpage na Facebooku - maj 2011

Pomimo coraz lepszej pogody, polscy użytkownicy nie odchodzą od Facebooka,  rośnie również ich aktywność. Wpływ coraz cieplejszych dni znajduje odbicie w szybkich przyrostach liczby fanów niektórych marek piwnych oraz rekordowym wzroście fanpage’a Nienawidzę komarów123 tys. fanów w ciągu miesiąca.

Piętnastu największym polskojęzycznym profilom firmowym na Facebooku przybyło w maju średnio 18,1 % fanów. Strony te zebrały łącznie ponad 414 tysięcy „lajków” i ponad 100 tysięcy komentarzy. Niezagrożoną pierwszą pozycję utrzymują Demotywatory, ale wśród pozostałych fanpage'ów ujętych w rankingu doszło do kilku wartych odnotowania zmian, na czele z awansami w rankingu profili Serce i Rozum, Housei Allegro. Prezentujemy najnowszy raport przygotowany przy użyciu narzędzia Fanpage Trender przez SmartNet Research & Solutions.

Facebook służy coraz większej liczbie firm jako ważny kanał komunikacji z klientami. Zwiększa się także zasięg takich działań – systematycznie rośnie liczba osób, do których firmom udaje się tym kanałem dotrzeć. Pod koniec maja 50 polskojęzycznych fanpage’ów przekroczyło liczbę 200 tys. fanów. Wciąż – podobnie jak w poprzednich miesiącach – obserwujemy strony, których liczba fanów rośnie o kilkadziesiąt czy nawet 100 tysięcy w ciągu miesiąca. I nadal główną bolączką prowadzących strony jest skuteczność angażowania użytkowników – tych, które w interakcje z marką zaangażowały więcej niż 10 tys. osób w ciągu miesiąca, było nieco mniej niż w kwietniu.

Profile firmowe, w porównaniu do stron niekomercyjnych, osiągają znacznie lepsze rezultaty pod względem skutecznego angażowania fanów. Raportowany w narzędziu Fanpage Trender względny wskaźnik interaktywności (pozwalający porównywać aktywność fanów na stronach o różnych rozmiarach) jest dla nich niemal dwukrotnie wyższy. Są przynajmniej dwie przyczyny tej różnicy. Po pierwsze, w przypadku stron niekomercyjnych kliknięcie „Lubię to” przy danym tytule często służy użytkownikom jedynie wzbogaceniu listy ich deklaracji, podpisaniu się pod jakimś zdaniem. Można sądzić, że strony firmowe nieco częściej obserwowane są „w interesach”: fani monitorują ofertę, która ich w jakiś sposób dotyczy. Po drugie – i jest to zdecydowanie ważniejszy powód – profile firmowe często są prowadzone przez wyspecjalizowane agencje lub osoby, których zadaniem jest dbanie o społeczność zgromadzoną wokół marki, podtrzymywanie komunikacji, organizacja konkursów, promocji itp. oraz monitorowanie efektów tych przedsięwzięć. Z kolei na fanpage'ach niemarkowych, nawet jeśli zgromadziły wielu fanów, zdarza się, że prowadzący przez długi czas w ogóle nie uczestniczy w komunikacji na stronie. Większe budżety reklamowe i większa aktywność prowadzących profile firmowe przekładają się na tempo pozyskiwania nowych fanów: średni wzrost liczby fanów stron komercyjnych wynosił w maju 13%, podczas gdy dla stron niekomercyjnych było to 7,4%.

Średnie tempo wzrostu stron powyżej 20 tys. fanów wyniosło w maju 9,38%, było więc o ponad 2 punkty procentowe mniejsze niż w kwietniu. Wśród stron o najszybciej rosnącej liczbie fanów możemy doszukać się sygnałów majowego ocieplenia -- w zdecydowanej czołówce znalazły się marki Lech (+89%) i Żubr (+77%), zaś stronie Nienawidzę komarów!!! przybyło prawie 123 tys. fanów -- to największy, w wartościach bezwzględnych, odnotowany przez nas dotychczas miesięczny wzrost tej liczby.

Fanpage markowe

Maj, podobnie jak poprzednie miesiące, upłynął pod znakiem systematycznego wzrostu liczby fanów większości monitorowanych przez nas stron. Średni przyrost tej liczby wśród 15-stu największych fanpage'ów przekroczył 18%. Było to prawie o 4 punkty procentowe więcej niż w kwietniu. Dominującą pozycję utrzymuje fanpage Demotywatory, choć miesięczny przyrost liczby jego fanów uległ wyraźnemu spowolnieniu (z 13% w kwietniu do 7% w maju); stronie przybyło ponad 53 tys. fanów, a w pierwszych dniach czerwca ich liczba przekroczyła 800 tys..

Skład polskojęzycznego Top15 nie uległ w maju istotnym zmianom. Choć z wyjątkiem Demotywatorów i Kuby Wojewódzkiego różnice w liczbie fanów między kolejnymi stronami nie są bardzo duże, miało miejsce kilka wartych odnotowania przesunięć. Z 12. pozycji na 7. awansowała strona Serce i rozum, której, podobnie jak w poprzednich miesiącach bardzo szybko przybywało fanów. Pod tym względem strona poprawiła jeszcze zeszłomiesięczny wynik (34% w maju wobec 24% w kwietniu). Z pozycji 14. na 9. przesunął się fanpage I ♥music(+31%), zaś na miejsce 5. awansował House (+22%), wyprzedzając strony Cropp i Mały głód. Bardzo wysokie tempo wzrostu utrzymał też fanpage Allegro (32%), który na koniecmiesiąca znalazł się wśród 15-stu najpopularniejszych polskojęzycznych stron. Do rankingu dołączył także fanpage Czesław Śpiewa (ponad 267 tys. fanów).

Fanpage niemarkowe

W maju w ścisłej czołówce stron niekomercyjnych pojawiły się fanpage Kocham wakacje! oraz Muzyka. Najpopularniejszą stroną niekomercyjną w dalszym ciągu była Kocham spać!, która z końcem maja miała 573 954 fanów. Skład pierwszej trójki pozostaje bez zmian, choć strona kocham swoje łóżko nieznacznie wyprzedziła w rankingu Papierosy są do dupy. Obie te strony na koniec zeszłego miesiąca miały porównywalne liczby fanów i bardzo zbliżone stopy wzrostu. Fanpage ujęte w przedstawionym rankingu cechowało wysokie, średnio 21-procentowe tempo wzrostu liczby fanów.

Fani wchodzący w interakcje

Strony o największej liczbie aktywnych użytkowników różniły się znacznie pod względem tego, jaki stanowili oni procent wszystkich ich fanów: od 3% w przypadku Filmwebu i Małego Głodu po 11% fanpage'a Czesław Śpiewa i 16% Roberta M. Strony posiadające więcej niż 20 tys. aktywnych fanów to oczywiście strony duże (wszystkie powyżej 200 tys. fanów), liczba fanów nie jest jednak jedynym czynnikiem tłumaczącym tak wysokie wartości -- odsetek aktywnych fanów był na tych fanpage'ach znacznie wyższy od średniej (3,8% dla wszystkich stron monitorowanych przez nas w maju 2011 r.).

Fani, którzy kliknęli "Lubię to" (choć niekoniecznie wykonali wyłącznie tą czynność) stanowili średnio 92% wszystkich aktywnych użytkowników fanpage'ów przedstawionych w rankingu. Odsetek aktywnych fanów wykonujących tą najprostszą aktywność jest wysoki we wszystkich przypadkach: od 82% w przypadku profilu Tylko Muzyka po 97% na stronach Demotywatory i Grubson. Znacznie mniej osób angażowało się w komentowanie treści na stronach (średnio 18% wszystkich aktywnych), różnice między stronami były też pod tym względem wyraźniejsze. Strony o największym udziale fanów, którzy polubili w maju jakieś treści, okazały się mieć najmniejszy udział fanów komentujących: 9% aktywnych fanów Grubsona i Demotywatorów opublikowało na stronach jakieś komentarze. Największy odsetek komentujących wśród aktywnych miał profil Tylko Muzyka (29%). Jeszcze większe różnice obserwujemy w przypadku postów i multimediów: od zerowego lub bliskiego zeru udziału fanów publikujących (Sobota, Czesław Śpiewa, Demotywatory) po 21-procentowy wynik strony Tylko Muzyka. Średni odsetek aktywnych fanów publikujących posty lub multimedia wyniósł dla stron ujętych w rankingu 3%.

Aktywność i zaangażowanie fanów

Interactivity Index jest miarą, która podsumowuje nasilenie aktywności na fanpage'u. Na przestrzeni miesiąca skład pierwszej piątki w tym rankingu nie uległ zmianie. Rzuca się w oczy spadek o cztery pozycje fanpage'a Tylko Muzyka – w maju wyemitowano ostatni odcinek tego programu i należy się spodziewać, że pod względem interaktywności stronę czeka kontynuacja trendu spadkowego. Na drugą pozycję awansowała strona Demotywatory, chociaż podobnie jak miesiąc wcześniej interaktywność zrelatywizowana do liczby fanów była tam niemal najniższa spośród stron w ujętych w rankingu. Pod tym względem po raz kolejny najsłabiej wypada Serce i rozum. Bardzo wysokie zaangażowanie fanów utrzymuje Mamopedia, na którą z tego powodu zwracaliśmy uwagę w podsumowaniu kwietnia. Ponadto w maju, miesiącu premiery Wiedźmina 2, do rankingu dołączył poświęcony grom CD Projekt, strona posiadająca niewielką, ale bardzo szybko rosnącą (+97%) i niezwykle aktywną społeczność fanów.

Na niemal wszystkich ujętych w rankingu stronach fani publikowali ponad połowę ukazujących się na tablicach wpisów. Wyjątki pod tym względem stanowiły strony Czesław Śpiewa (gdzie zablokowane jest publikowanie postów przez fanów), Filmweb (19% postów fanów), jachcenawakacje.pl (44%) i Demotywatory (48%). Na pozostałych stronach odsetek postów fanów przekracza 80%. Pod względem tego, z jakim przyjęciem spotykają się posty fanów, opisywane strony różniły się znacznie: od takich, gdzie fani bardzo rzadko lubili posty innych fanów, jak np. Demotywatory, Radio Eska czy Serce i Rozum – na tych stronach stosunek „lajków” zostawionych na postach fanów do ogólnej liczby „lajków” nie przekraczał 3%, przez takie gdzie ta liczba była tylko nieco większa, np. House (7%) czy Kuba Wojewódzki (15%) po takie, gdzie większość „lajków” była oddana na posty innych fanów (I love music i Tylko Muzyka). Nieco inaczej rozkładają się proporcje liczby komentarzy pozostawionych pod wpisami innych fanów – większy, w stosunku do porównania liczby użyć przycisku „Lubię to”, udział tego typu aktywności cechował fanpage marek odzieżowych – na stronach House i Reserved odpowiednio 47% i 39% komentarzy odnosiło się do wpisów innych fanów. Stosunkowo dużo takich komentarzy znalazło się też na fanpage'u Allegro (18%).